Důvěřujte své účetní, má pravdu:-)
Daňová evidence má obsahovat údaje o příjmech a výdajích a vykazované údaje také potřebujete podložit nějakým dokladem, nemůžete si je vymýšlet. Cituji § 7b odst. 5 zákona o daních z příjmů: Poplatník je povinen uschovávat daňovou evidenci za všechna zdaňovací období, pro která neskončila lhůta pro vyměření daně stanovená tímto zákonem nebo zvláštním právním předpisem. (zvláštním předpisem se myslí zákon o správě daní a poplatků - letos ještě mohou doměřit roky 2004 - 2007).
Máte například přijatou fakturu, v DE si můžete uplatnit výdaj až při její úhradě, takže musíte prokázat, že jste ji opravdu zaplatil. Pokud nedoložíte úhradu výpisem z účtu (nebo potvrzením o platbě v hotovosti), pak vám FÚ neuzná výdaj na podnikání, tím pádem se vám zvýší rozdíl mezi příjmy a výdaji, základ daně a také daň, kterou vám FÚ doměří s patřičným úrokem z prodlení.
Se sankcemi to ale nemusí být tak žhavé, jak by se na první pohled zdálo. Možná jste byl povinen platit daň z minimálního základu a případné doměření by se vás potom třeba ani nedotklo. Pokud by se na základě kontroly FÚ měnily vaše příjmy a výdaje, pak byste také musel podat opravné přehledy o příjmech a výdajích za příslušný rok, přepočítat a případně doplatit pojistné. Samozřejmě i tady může nastat situace, že se vás to finančně nedotkne, pokud jste byl povinen platit pojistné z minimálního vyměřovacího základu a i po opravě přehledů budete pod MVZ.