Holandská firma Vás asi nebude chtít zaměstnat (měla by v ČR spoustu otravných povinností), takže nezbude nic jiného, než si vyřídit živnostenské oprávnění. Předpokládám, že půjde o opakovanou činnost. Na příležitostnou (jednorázovou) činnost nepotřebujete živnost.
Podle mého názoru stačí živnost volná, obor č. 70, pokud půjde o poradenství v oblasti IT, tak obor 56. Tady najdete seznam všech oborů a jejich obsahové náplně:
http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/zivnostenske-podnikani/obsahova-napln-zivnosti-volne-1/1000574/50589/V rámci živnosti volné můžete zvolit libovolný počet oborů, třeba všech osmdesát:-)
Vyřízení živnosti bude jednoduché, stačí zajít na kterýkoliv živnostenský úřad (lze vyřídit i prostřednictvím Czech pointu, nebo poslat registrační formulář poštou), mít v portmonce tisícovku (platíte jen za živnost, nikoliv za všechny obory které vyberete), být plnoletý, svéprávný a nemít v trestním rejstříku škraloup, který by souvisel s podnikáním. Nemusíte čekat na vyřízení, můžete začít podnikat už ode dne ohlášení živnosti.
Budete vyplňovat registrační formulář, najdete například zde:
http://www.praha11.cz/filemanager/files/5175.pdfmůžete si stáhnout a vyplnit doma, nebo jej dostanete přímo na místě, při osobní návštěvě předpokládám, že jej vyplní za Vás. Formulář můžete využít i k tomu, že za Vás ŽÚ oznámí zahájení činnosti na finančním úřadě, zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Najdete v částech B, C a D formuláře. Tím splníte všechny povinnosti na jednom místě.
Přečtěte si něco o zdravotním a sociálním pojištění:
http://www.jakpodnikat.cz/zalohy-na-socialni-pojisteni.phphttp://www.jakpodnikat.cz/zdravotni-pojisteni.phpNevím, jaké budete mít skutečné výdaje, spojené s podnikáním. Zatím si schovávejte všechny doklady a po skončení roku se rozhodněte, zda uplatníte skutečné výdaje (povedete daňovou evidenci), nebo uplatníte výdaje procentem z příjmů. U živnosti volné uplatníte výdaje ve výši 60% příjmů. Způsob uplatňování výdajů nemusíte nikam předem hlásit.
Při poskytnutí přeshraniční služby osobě povinné k dani (holandské firmě) musíte využít R_CH. Daňové doklady budete vystavovat s náležitostmi podle § 33 zákona o DPH, tedy bez DPH. V přiznání uvedete základ daně na řádku 21. Spolu s přiznáním budete podávat i souhrnné hlášení, více zde:
http://www.jakpodnikat.cz/souhrnne-hlaseni-dph.phpJestliže budete mít daňové doklady od českých plátců (za zboží či služby, které jste od nich přijal v souvislosti s podnikáním), tak si můžete uplatnit nárok na odpočet daně na řádku 1 nebo 2. Jestliže budete poskytovat služby jen pro Holanďany, nebudete mít žádnou daň na výstupu, tak budete vykazovat nadměrné odpočty a to znamená, že Vám FÚ bude vracet DPH. Odpočet daně můžete uplatnit i v případě, že daň z příjmů vypočítáte procentem z příjmů. Zkrátka zachováte jen ty doklady, které se týkají DPH (a budete je syslovat 10 let).