Dobrý den.
Prosím o potvrzení/poopravu mého názoru na následující situaci: Přítel ukončil ke dni 21.12.2011 živnost provozovanou od r. 2010 jakožto pojišťovací zprostředkovatel. V r. 2010 i 2011 obdržel od ním zastupované pojišťovny tzv. dodatkové provize. Jelikož se mu v r. 2011 nepodařilo dodržet stanovené limity, musel spolupráci s pojišťovnou ukončit a přišla mu výzva k vrácení všech dodatkových provizí, tj. 33 tisíc na provizích (tedy i za rok 2010, které již uvedl jako příjmy v DP za r. 2010) plus administrat. poplatek 2 tisíce. Splatnost nastala ke dni 1.12.2011. Dohodl se ale na splátkovém kalendáři a od ledna dlužnou částku splácí (bude to celkem 24 splátek). Chci se zeptat, zda v rámci upravení daňové evidence při ukončení živnosti můžu tento závazek uvést v celé výši (35 tisic) jako výdaj do DP za r. 2011, i když bude úplně splacen pravdepodobně až ve lhůtě dvou let. Zároveň mu ještě vznikl za období od 4.11.2011 do 3.12.2011 náklad na služební telefon, splatnost faktury však nastala až 22.12.2011 (tj. 1 den po právní moci rozhodnutí o ukončení živnosti) a uhradil ji 23.12.2011. Můžu i tento výdaj brát jakožto závazek k vyrovnání a uvést jej do DP za r. 2011 jako výdaj? Mockrát děkuji za pomoc. Hezký den.