Fyzická osoba nemůže sama sobě pronajímat svůj majetek. K podnikání ale může používat (bez nájemního vztahu) auto, které nevložila do obchodního majetku. Podmínkou je, že jde opravdu o vlastní vozidlo. Jestliže jste už auto od leasingové společnosti odkoupil, pak je ve vašem vlastnictví.
Jako výdaj na podnikání lze v tomto případě uplatnit základní sazbu náhrady a náhradu za spotřebované pohonné hmoty. Dále budete povinen platit silniční daň, která také bude daňově uznatelným výdajem na podnikání.
Zaveďte si evidenci pracovních jízd (knihu jízd), která bude obsahovat alespoň tyto údaje, které kopíruji z Pokynu D-300:
Pro účely uplatnění daňových výdajů na pohonné hmoty, pokud správce daně nestanoví jinak, vede poplatník evidenci jízd tak, aby takto vynaložené výdaje (náklady) mohl prokázat (§ 24 odst. 1 zákona). V evidenci jízd jsou uváděny minimálně tyto údaje: datum jízdy, cíl jízdy, účel jízdy, ujeté km. Dále poplatník vede údaje o typu vozidla, registrační značce (státní poznávací značce), stavu ujetých km k 1. lednu (případně k datu zahájení činnosti nebo zahájení používání vozidla) a k 31. prosinci kalendářního roku (případně k datu ukončení činnosti nebo ukončení používání vozidla).
Jak prokazovat, že cesta do Prahy byla pracovní, to je individuální. Nejlépe odvolávkou na jiný doklad, který máte v DE, nebo například v nějaké smlouvě, ze kterého vyplývá, že cesta byla pracovní, nikoliv soukromá. Pokud budete mít pečlivě vedenou evidenci jízd, hlavně podrobně vypsán účel jízdy tak, aby byla zřejmá souvislost s dosahovanými příjmy, pak byste neměl mít problém s obhájením výdajů.