Dobrý den,
V roce 2008 jsem uplatňovala skutečné výdaje, v roce 2009 bych chtěla uplatnit výdaje 80% u řemeslné činnosti / zásoby k 31.12.08 140 tis., pohledávky 230 tis.,závazky 6 tis.). Dodatečné přiznání za rok 2008 - dodaním 140+230-6 tj. 376 tis. Kč. Je pravděpodobné, že by mi FÚ prominul úrok z prodlení cca 10 tis ? V diskuzi zde je uvedeno, že se nemusí podávat opravný přehled na SP, po telefonickém ověření na OSSZ mi bylo sděleno, že pokud bude úprava ze skutečných výdajů na výdaje procentem tak musím podat opravný přehled. U ZP přičtu pohledávky roku 2008, které byly uhrazeny v roce 2009 do přehledu 2009 a výdaje zůstanou 80% z příjmů ( jako u přiznání k dani?), zásoby a uhrazené závazky již s přehledem nemají nic společného? Můžete mi prosím poradit?
Přikládám výňatek ze stránek sociální správy :
Bude mít úprava základu daně (úprava výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji), kterou provedu v souvislosti ze změnou uplatňování skutečných výdajů na výdaje procentem z příjmů, vliv na stanovní vyměřovacího základu OSVČ?
Vyměřovacím základem osoby samostatně výdělečně činné pro pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti je částka, kterou si určí, ne však méně než 50 % daňového základu; daňovým základem se pro účely tohoto zákona rozumí základ daně nebo dílčí základ daně stanovený podle § 7 zákona o daních z příjmů z příjmů z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti po úpravě podle § 5 a 23 zákona o daních z příjmů, a to i v případě, kdy příjmy osoby samostatně výdělečně činné jsou osvobozeny od daně z příjmů
Za daňový základ se u osoby samostatně výdělečně činné, která je poplatníkem daně z příjmů stanovené paušální částkou podle § 7a zákona o daních z příjmů, považuje rozdíl mezi předpokládanými příjmy a předpokládanými výdaji, z něhož se vychází při výpočtu daně z příjmů stanovené paušální částkou. Do daňového základu se nezahrnují příjmy, které jsou podle zvláštního právního předpisu samostatným základem daně z příjmů fyzických osob pro zdanění zvláštní sazbou daně, a odměny náležející podle autorského zákona z titulu jiných majetkových práv. Za daňový základ se u osoby samostatně výdělečně činné, která není povinna podávat daňové přiznání, považuje příjem ze samostatné výdělečné činnosti po odpočtu výdajů vynaložených na jeho dosažení, zajištění a udržení; tyto příjmy a výdaje se pro účely tohoto zákona posuzují podle zákona o daních z příjmů.
Podle ust. § 23 odst. 8 písm. b) zák. č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, se při změně způsobu uplatňování výdajů podle § 24 (skutečné výdaje) na způsob podle § 7 odst. 7 (tj. na výdaje procentem z příjmů) základ daně (výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji) upraví za zdaňovací období předcházející zdaňovacímu období, ve kterém ke změně způsobu uplatňování výdajů došlo. Bude-li OSVČ tuto úpravu provádět za rok 2009, případně následující roky, bude tato úprava ovlivňovat výši vyměřovacího základu vždy.