1. možná je tím myšleno toto: podnikatel koupí nákladní auto, o kterém ví, že je bude z 50% používat pro plnění, ze kterých musí odvádět DPH (například prodej zboží) a z 50% pro osvobozená plnění, u kterých nemá nárok na odpočet daně (například pronájem nemovitosti neplátci). Při pořízení auta nemá tedy nárok na odpočet DPH v plné výši, ale pouze poloviční. Při zrušení registrace pak snižuje nárok na odpočet pouze z té poloviny DPH, kterou uplatnil na vstupu. Např.: auto koupil v roce 2005 a uplatnil nárok na odpočet DPH ve výši 150 tis. Kč z celkové výše DPH 300 tis. Kč. Registraci zrušil k 30.9.2008. Nárok na odpočet mu zůstává za roky 2005, 2006 a 2007, tedy ze tří pětin. Do konce pětileté lhůty mu chybí ještě 2 roky (rok, ve kterém dochází ke změně režimu, se sem také započítává) a zbývající dvě pětiny, tedy 60 tisíc, musí vrátit.
2. pokud leasing běží - HM je teprve pořizován - tak se v případě tuzemského leasingu nemáte s čím vypořádat. Povinnost snížení nároku na odpočet se vztahuje k majetku, který plátce eviduje v OM ke dni zrušení registrace.
Podle chytré knížky by se povinnost dodanění týkala dovezeného zboží, které plátce užívá na základě smlouvy o finančním pronájmu, které bylo propuštěno do režimu volného oběhu i když není ke dni zrušení registrace součástí plátcova obchodního majetku.
Upřesňuji: v případě tuzemského a vnitrounijního leasingu DPH nevypořádáváte - předmět není ke dni zrušení registrace v OM.
Zajímavost: z pohledu daně z příjmů je leasing službou, z pohledu DPH je leasing pořízením zboží:-)