To mi hlava nebere,to znamená,že pokud uplatním osvobození od daně z příjmu,do daňového přiznání nebudu uvádět nic a do přehledů uvedu osvobozené příjmy a k tomu paušální výdaje.
Po 5+1 roku,když skončí osvobození,tak do daňového přiznání budu uvádět příjmy a ve výdajích uvedu buď odpis,(začnu odepisovat)nebo použiji opět paušální výdaje.
Je mi jasné,že sociálka zatím není nijak propojena s FÚ a jedou si podle svých předpisů,ale není to nějak napadnutelné ze strany sociálky,pokud by se to nějak kontrolovalo.
Jinak díky za reakci,jsem z toho fakt zmatená,jde o to,zda mohu tento postup někomu doporučit a mám obavy aby z toho v budoucnu nebyly nějaké potíže.Za pár let, až se to nějak vyřeší i v zákonech,budou najednou všichni chytří.
Dobré odpoledne, Jarmilo. Nyní vyjadřuji pouze svůj osobní názor, pokud někdo další přidá názor do diskuze budu ráda. Problematiku pojistných vidím následovně.
Pojistné na ZP odvádíte podle zákona 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění. Podle § 3a je vyměřovacím základem OSVČ 50% příjmu z podnikání a jiné SVČ po odpočtu výdajů vynaložených na jeho dosažení, zajištění a udržení. Odkaz č. 18 odkazuje na § 7 odst. 8 ZDP (= Uplatní-li poplatník výdaje podle odstavce 7, má se za to, že v částce výdajů jsou zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti) a na § 24 odst. 1 a 2 ZDP (prokázané výdaje). Nevidím žádné ustanovení, podle kterého by se vyměřovací základ vypočítával z údajů, uvedených v daňovém přiznání. Vždyť do příjmů z podnikání musíte pro účely ZP zahrnout i příjmy, které jsou osvobozené od daně (a v přiznání je neuvádíte) a příjmy z podnikání v případech, kdy vůbec nemáte povinnost podávat daňové přiznání. Pokud vás zákon o pojistném nutí přiznat i tyto příjmy, pak vám také musí dát možnost uplatnit si k nim výdaje a to tak vysoké, jaké by vám dovolil zákon o daních z příjmů.
Pokud by zdravotní pojišťovna chtěla OSVČ kontrolovat, pak by podle mého názoru mělo stačit, když OSVČ předloží doklady o skutečných výdajích (ani je nemusí mít zaúčtované, nebo evidované, alespoň tuto povinnost v zákoně o pojistném nikde nevidím), nebo prohlásí, že uplatnila paušální výdaje (procento podle § 7/7 ZDP). Pokud FO vede účetnictví, tak si může v souladu se ZDP uplatnit paušální výdaje, výše zaúčtovaných nákladů pak nehraje roli. Od roku 1993, kdy vznikla povinnost odvádět pojistné na veřejné zdravotní pojištění, jsem se ještě nesetkala s tím, že by zdravotní pojišťovna kontrolovala OSVČ.
SP odvádíte podle zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
Podle § 5b/1 je vyměřovacím základem OSVČ částka, kterou si určí, nejméně 50% daňového základu. Daňovým základem tento zákon rozumí základ daně nebo dílčí základ daně stanovený podle § 7 ZDP po úpravě podle § 5 a § 23 a platí to i pro příjmy, které jsou osvobozené od daně z příjmů. Základ daně mohu stanovit podle § 7/3 ZDP (prokázané výdaje), nebo podle § 7/7 (paušální výdaje), v obou případech bude základ daně stanoven podle § 7 ZDP. Opět podobná situace, jako u ZP. Zákon o pojistném mi přikazuje zahrnout do vyměřovacího základu i příjmy, které jsou od daně osvobozené (neuvádím je v daňovém přiznání), nemůže mi tedy upřít právo uplatnit si k těmto příjmům výdaje, které by mi dovolil zákon o daních z příjmů.
§ 5b/1 rozlišuje OSVČ, jejíž příjmy jsou osvobozené od daně (daňový základ podle § 7 po případných úpravách) a OSVČ, které vůbec nemusejí podávat daňové přiznání (za daňový základ se považuje rozdíl příjmů a výdajů, příjmy i výdaje se posuzují podle ZDP). Rozdíl vidím v tom, že v prvním případě má OSVČ povinnost podat daňové přiznání, například z důvodu provozování živnosti (osvobozené příjmy v přiznání neuvádí), vyměřovacím základem pro výpočet SP je základ daně (nikoliv pouhý rozdíl příjmů a výdajů), proto musíte vzít v úvahu i úpravy podle § 5 a § 23, které do základu daně vstupují. V druhém případě, kdy OSVČ nemá povinnost podávat přiznání (například zaměstnanec, který provozuje FVE a nevzdá se osvobození od daně) není důvod upravovat základ daně, proto se počítá jen s rozdílem příjmů a výdajů.
Opět nikde nevidím vazbu na daňové přiznání, pouze na zákon o daních z příjmů.
Ještě jsem se nesetkala s tím, že by správa soc zabezpečení kontrolovala OSVČ bez zaměstnanců. Zřejmě neprovádějí ani žádnou kontrolu na základě informací z FÚ, protože se mi ještě nestalo, že by rozporovali příjmy a výdaje, uvedené na přehledu, které se lišily od příjmů a výdajů uvedených v daňovém přiznání.
Jestli máte obavy, že by v budoucnu mohly být nějaké kontroly a potíže, které byste neustáli (ale nemyslím si to, správa sociálního zabezpečení má dost starostí sama se sebou), tak uveďte do přehledů jen osvobozené příjmy a žádné výdaje. Odvedete sice vyšší pojistné, ale za to vás nikdo nebude trestat:-)