Jak podnikat - diskuzní fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  
Stran: [1]

Autor Téma: Doložení autorského honoráře  (Přečteno 1681 krát)

jistr

  • Host
Doložení autorského honoráře
« kdy: Prosinec 18, 2008 »

Dobrý den,

jsem student VŠ a v roce 2008 jsem měl příjem z autorských honorářů (tvorba softwaru) 27 000 Kč. Jestli jsem vše správně pochopil, budu muset zaplatit daň z příjmu a zdravotní pojištění, ale sociální pojištění díky nízkým ziskům ne.

Jak mám příjmy z honorářů doložit u daňového přiznání? Měl by mi zaměstnavatel na toto vystavit Potvrzení o příjmu, nebo nějak jinak?


Ještě mám vedlejší dotaz - vyplatilo by se mi založit si na tvorbu softwaru ŽL, nebo by to spíš přineslo více povinností a výdajů?

Děkuji
Jirka
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15045
Doložení autorského honoráře
« Odpověď #1 kdy: Prosinec 21, 2008 »

Za předpokladu, že jste honoráře obdržel nezdaněné, budete muset podat daňové přiznání. Na placení daně to nevypadá, ale záleží na případných dalších příjmech. Příjmy nemusíte nijak dokládat, stačí, když je přiznáte.

Příjmy autorů v roce 2008 nepodléhají povinnému placení SP (platíte pouze v případě, že prohlásíte autorskou činnost za soustavnou a to určitě není váš případ). Od roku 2009 už se bude odvádět SP i z těchto příjmů, pokud si ale zachováte status studenta a vykážete nízký zisk (cca 54 tis. Kč), pak nebudete odvádět SP ani v roce 2009.

Zdravotní pojištění byste správně měl zaplatit. Zdravotní pojišťovna ale má mizivou šanci váš příjem zjistit, rozhodněte se sám, zda zaplatíte, či nikoliv. Od roku 2009 se z autorských honorářů už nebude povinně odvádět zdravotní pojišťění (páni autoři na tuto povinnost stejně kašlali a nevím o nikom, koho by ZP načapala na švestkách).

Při tak malém rozsahu činnosti bych živnost nezakládala.
IP zaznamenána

jistr

  • Host
Doložení autorského honoráře