Děkuji za info! Co jsem tak celkem intenzivně hledal, tak jsem našel, že žádat o vrácení DPH je nutno při přeshraničním obchodě v EU, ale nenašel jsem, jak je to v rámci ČR. Matně si vybavuju, že při registraci k DPH jsem asi číslo účtu uváděl.
Zajímalo by mě, jak je to nyní s kontrolami. Vím, že dřív nadměrný odpočet téměř jistě znamenal kontrolu, jenže teď od nového roku spadlo velké množství plátců do režimu přenesené daňové povinnosti a díky tomu budou nevyhnutelně vykazovat nadměrné odpočty, protože materiál nakupují standardně s DPH, ale fakturují bez DPH a mají tím přeplatky. Já jsem to za poslední čtvrtletí měl tak, že jsem většinu nakoupeného zboží zase se ziskem prodal (formou montáže), takže klasicky bych měl jako vždycky před tím DPH doplácet já, jenže větší část zakázek se mi přesunula do režimu přenesené daňové povinnosti a tedy dostal jsem je zaplaceno bez DPH. Výsledkem je nižší DPH na výstupu, než na vstupu, i kdybych se rozkrájel. To teď bude FÚ provádět kontroly u všech stavebních a montážních podnikatelů, kteří si nechtěně, ale nevyhnutelně budou muset nechávat vracet peníze za DPH z nakoupeného materiálu? Mě to až tak nevadí, mám snad všechny doklady v pořádku, ale je to další zbytečně ztracený čas. Osobně bych ale považoval za rozumné, že by si FÚ měl od nadměrného odpočtu odečíst DPH, které jsem měl odvést, ale neodvedl kvůli přenesené daňové povinnosti a FÚ má ode mně elektronicky zaslaný podrobný výpis včetně konkrétních odběratelů a teprve pokud by i tak vycházel nadměrný odpočet (což není můj případ), provádět kontroly. Jinak se z toho přece nemůžou vyhrabat, protože nadměrných odpočtů letos radikálně přibude díky této změně.