Jak podnikat - diskuzní fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  
Stran: [1] 2

Autor Téma: administrativní práce pro Nizozemskou společnost jako osvč  (Přečteno 8268 krát)

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34

Dobrý den,

chtěl bych vás poprosit o váš názor.
V nejbližší době budu vykonávat administrativní práci pro Nizozemskou společnost, bydlím v České Republice. Zajímalo by mě, jak toto co nejjednodušeji z pohledu OSVČ zvládnout.
Velice děkuji!
klim
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14836

Práci budete vykonávat v ČR?

Půjde o vedení účetnictví (živnost vázaná) nebo o nějaké jiné administrativní činnosti? Máte už nějaké živnostenské oprávnění?

Jste zaměstnanec, student, poživatel důchodu, taťka na mateřské?

Počítejte s tím, že se stanete plátcem DPH.
IP zaznamenána

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34

Půjde o práci konzultanta tady v České republice. Fakturovat budu Holandské firmě. Zaměstnanecký poměr mi končí, tato nová práce bude moje hlavní a jediná. Žádné živnostenské oprávnění zatím nemám. Bude v tomto případě ideální forma OSVČ?
Děkuji za reakci!
IP zaznamenána

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34

Ještě bych doplnil následující poznatky:
Půjde o poskytnutí a fakturace konzultačních služeb do zahraničí. Jako OSVČ bych chtěl využít paušálu 60% pro daň z příjmu, zároveň však poskytnutím služeb do zahraničí se stávám plátce DPH. V mém případě však půjde jen o poskytnutí přeshraniční služby, mohu využít systém \"revese charge\" a DPH na fakturu neuvádět? Jak se to poté projeví na mém daňovém přiznání pro DPH?
Děkuji!
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14836

Holandská firma Vás asi nebude chtít zaměstnat (měla by v ČR spoustu otravných povinností), takže nezbude nic jiného, než si vyřídit živnostenské oprávnění. Předpokládám, že půjde o opakovanou činnost. Na příležitostnou (jednorázovou) činnost nepotřebujete živnost.

Podle mého názoru stačí živnost volná, obor č. 70, pokud půjde o poradenství v oblasti IT, tak obor 56. Tady najdete seznam všech oborů a jejich obsahové náplně: http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/zivnostenske-podnikani/obsahova-napln-zivnosti-volne-1/1000574/50589/
V rámci živnosti volné můžete zvolit libovolný počet oborů, třeba všech osmdesát:-)
Vyřízení živnosti bude jednoduché, stačí zajít na kterýkoliv živnostenský úřad (lze vyřídit i prostřednictvím Czech pointu, nebo poslat registrační formulář poštou), mít v portmonce tisícovku (platíte jen za živnost, nikoliv za všechny obory které vyberete), být plnoletý, svéprávný a nemít v trestním rejstříku škraloup, který by souvisel s podnikáním. Nemusíte čekat na vyřízení, můžete začít podnikat už ode dne ohlášení živnosti.
Budete vyplňovat registrační formulář, najdete například zde: http://www.praha11.cz/filemanager/files/5175.pdf
můžete si stáhnout a vyplnit doma, nebo jej dostanete přímo na místě, při osobní návštěvě předpokládám, že jej vyplní za Vás. Formulář můžete využít i k tomu, že za Vás ŽÚ oznámí zahájení činnosti na finančním úřadě, zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Najdete v částech B, C a D formuláře. Tím splníte všechny povinnosti na jednom místě.

Přečtěte si něco o zdravotním a sociálním pojištění:
http://www.jakpodnikat.cz/zalohy-na-socialni-pojisteni.php
http://www.jakpodnikat.cz/zdravotni-pojisteni.php

Nevím, jaké budete mít skutečné výdaje, spojené s podnikáním. Zatím si schovávejte všechny doklady a po skončení roku se rozhodněte, zda uplatníte skutečné výdaje (povedete daňovou evidenci), nebo uplatníte výdaje procentem z příjmů. U živnosti volné uplatníte výdaje ve výši 60% příjmů. Způsob uplatňování výdajů nemusíte nikam předem hlásit.

Při poskytnutí přeshraniční služby osobě povinné k dani (holandské firmě) musíte využít R_CH. Daňové doklady budete vystavovat s náležitostmi podle § 33 zákona o DPH, tedy bez DPH. V přiznání uvedete základ daně na řádku 21. Spolu s přiznáním budete podávat i souhrnné hlášení, více zde:
http://www.jakpodnikat.cz/souhrnne-hlaseni-dph.php

Jestliže budete mít daňové doklady od českých plátců (za zboží či služby, které jste od nich přijal v souvislosti s podnikáním), tak si můžete uplatnit nárok na odpočet daně na řádku 1 nebo 2. Jestliže budete poskytovat služby jen pro Holanďany, nebudete mít žádnou daň na výstupu, tak budete vykazovat nadměrné odpočty a to znamená, že Vám FÚ bude vracet DPH. Odpočet daně můžete uplatnit i v případě, že daň z příjmů vypočítáte procentem z příjmů. Zkrátka zachováte jen ty doklady, které se týkají DPH (a budete je syslovat 10 let).
IP zaznamenána

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34

Děkuji za velice konstruktivní rozbor!

Jediné, v čem ještě trochu tápám, je skutečnost, že se stanu plátcem DPH.
Předpokládám, že registrovat se jako plátce DPH, budu hned na začátku při vyřizování živnostenského oprávnění volné živnosti?
Budu vést evidenci pro DPH.
Budu podávat daňové přiznání k DPH. Toto je čtvrtletně?
Budu podávat souhrnné hlášení k DPH. Toto pokaždé, když poskytnu službu subjektu z jiného státu EU?

V případě, že budu poskytovat služby jen pro Holanďany, jak to bude konkrétně vypadat s daněmi?
- očekávám nulové výdaje
- na daň z příjmu bych chtěl uplatnit 60% paušál
- pro DPH bych uvedl příklad 200 000 Kč jako daňový základ (za rok). Při využití R_CH, zaplatím nějaké DPH? Či platí toto právě Holanďani?

Faktury budou v EUR. Myslím, že je budu muset přepočítat na Kč. Dělá se toto spolu s daňovým přiznáním? Podle jakého kurzu se řídím?

Přeji pěkný den a ještě jednou děkuji za vaši pomoc!
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14836

Zaregistrujte se k DPH hned při vyřizování živnosti, přihlaste se jako dobrovolný plátce. Jako důvod k dobrovolné registraci můžete uvést např. poskytování služeb s místem plnění v JČS podle § 9/1.
Jestli nebudete mít do první fakturace Holanďanovi žádné náklady, ze kterých byste si mohl uplatnit odpočet DPH, nebo nebudete mít při vyřizování živnosti náladu, tak se můžete zaregistrovat i později a to dnem poskytnutí služby (ten se někdy těžko určuje) a pak to bude povinná registrace podle § 94/11 zákona.

Povedete evidenci pro DPH, tedy jakýkoliv soupis přijatých plnění (například nákup kancelářských potřeb) a uskutečněných plnění v takovém členění, abyste podle soupisů dokázal sestavit přiznání k DPH. Nejlepší je mít pro každý řádek přiznání (pro který bude náplň) jednu tabulku. Souhrnné hlášení se podává v termínu pro přiznání k DPH. Určitě budete čtvrtletním plátcem, takže budete podávat SH za ta čtvrtletí, ve kterých jste alespoň jednou poskytl službu do EU. Kdybyste náhodou prodal zboží unijnímu plátci (u nás osvobozeno od DPH, daň platí unijní plátce), tak byste musel odevzdávat SH měsíčně i když přiznání podáváte čtvrtletně.

Pokud budete poskytovat služby pouze Holanďanovi, tak nebudete odvádět DPH. Daňovou povinnost přenesete na Holanďana (také ho na to upozorníte, vizte náležitosti daňového dokladu podle § 33 ZDPH) a pěkně ho nabonzujete financům prostřednictvím souhrnného hlášení (aby si holandský berňák mohl zkontrolovat, zda daň přiznal).

Nebojte se uplatnit odpočet daně na vstupu, určitě budete mít alespoň nějaké náklady, například kancelářské sponky, nebo internetové připojení. I když žádnou daň neodvedete, tak máte nárok na odpočet.

Do přiznání k DPH musíte přepočítat faktury (základ daně) na koruny. Můžete používat denní kurz ČNB, najdete zde: http://www.cnb.cz/cs/financni_trhy/devizovy_trh/kurzy_devizoveho_trhu/denni_kurz.jsp
nebo pevný kurz, který také vychází z kurzů ČNB (stanovujete podle zákona o účetnictví předem na určité období, například měsíc, kvartál, rok). Jestliže zvolíte nějaký způsob přepočtu, tak se ho musíte držet, není možné jednu fakturu přepočítat denním kurzem a druhou pevným.

Do daně z příjmů budete přepočítávat až v okamžiku, kdy Vám objednatel zaplatí.
IP zaznamenána

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34

Opět velice děkuji za ochotu!
Pouze bych to stručně shrnul, chápu-li to správně.

Zaplatím daň z příjmu, zdravotní a sociální pojištění. Vyúčtování je jednou ročně, teď když s živnostenským oprávněním začnu, budu platit minimální zálohy. Na začátku příštího roku se vypočtou daně na základě 60% paušálu a popřípadě doplatím zdravotní a sociální pojištění.

DPH budu přiznávat čtvrtletně, souhrnné hlášení po vystavení každé faktury. Předpokládám fakturace pouze do Holandska, takže žádné DPH neodvedu (povinnost převedena na Holandskou firmu, která takto DPH zaplatí). I když neodvedu žádné DPH, můžu pro například nákup kancelářských potřeb nárokovat odpočet daně (DPH).

Je to takto správně?
Děkuji!
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14836

Ano, je to správně. Jenom to souhrnné hlášení nebudete vyplňovat a posílat za každou fakturu zvlášť, ale podáte jedno, spolu s přiznáním k DPH. Pokud byste za celé čtvrtletí nic nefakturoval, tak nepodáváte SH (nulové SH se nepodává, nulové přiznání k DPH ano).
IP zaznamenána

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34

Ještě jednou velice děkuji za Vaši ochotu a pomoc!
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14836
administrativní práce pro Nizozemskou společnost jako osvč
« Odpověď #10 kdy: Leden 12, 2012 »

Nemáte zač. Ať se daří:-)
IP zaznamenána

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34
administrativní práce pro Nizozemskou společnost jako osvč
« Odpověď #11 kdy: Červenec 03, 2012 »

Dobrý den,
rád bych se ještě zeptal ohledně přepočtu faktury v EUR na Kč pro účely DPH. V případě volby denního kurzu přepočítávám k datu vystavení, datu zdanitelného plnění nebo datu splatnosti? Nebo dokonce k datu, kdy byla faktura proplacena?
Předem velice děkuji za reakci!
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14836
administrativní práce pro Nizozemskou společnost jako osvč
« Odpověď #12 kdy: Červenec 03, 2012 »

Dobrý večer, pro účely DPH přepočítáváte k datu zdanitelného plnění.
IP zaznamenána

klim

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 34
administrativní práce pro Nizozemskou společnost jako osvč
« Odpověď #13 kdy: Červenec 04, 2012 »

Dobré dopoledne,
opět velice děkuji za odpověď!
Ještě bych se s dovolením stručně zeptal. Pro účely platby daně z příjmů budu tedy přepočítávat ke dni, kdy mi byla faktura proplacena nebo také k datu zdanitelného plnění? Je problém, že faktura byla proplacena na jiný účet, než který je na ní uvedený? A poslední věc, datum vystavení i datum zdanitelného plnění jsou na faktuře v červnu, datum splatnosti v červenci, faktura proplacena v červnu. Mohu ji zahrnout pro účely DPH do přiznání k 2. čtvrtletí?
Ještě jednou děkuji!
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14836
administrativní práce pro Nizozemskou společnost jako osvč
« Odpověď #14 kdy: Červenec 05, 2012 »

Přepočet faktury k datu zdanitelného plnění slouží jen k tomu, abyste vypočítanou částku zapsal do přiznání k DPH a do souhrnného hlášení, nemá to vliv na daň z příjmů. Do přiznání k DPH a do SH uvádíte faktury podle data zdanitelného plnění, datum úhrady nehraje roli. Jestliže máte červnové DUZP, tak zahrňte fakturu do přiznání za 2. čtvrtletí.

Pro účely daně z příjmů nebudete přepočítávat fakturu, ale jen příjem, a to ke dni, kdy Vám byla faktura proplacena. Pokud Vám banka připíše částku v korunách, tak nic nepřepočítáváte Je celkem jedno, na jaký účet byla faktura zaplacená, důležité je, že příjem přiznáte ke zdanění. Pokud pro své podnikání používáte více účtů, tak byste správně měl všechna čísla účtů nahlásit finančnímu úřadu.
IP zaznamenána
Stran: [1] 2