Jak podnikat - diskuzní fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  
Stran: [1]

Autor Téma: Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(  (Přečteno 4875 krát)

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« kdy: Duben 02, 2011 »

Dobrý den,

prosím Vás, teď mě polil studený pot a moc prosím o pomoc. podal jsem v pondělí daňové přiznání. Ale zapoměl jsem úplně na jednu věc. V tabulce D jsem napsal, že závazky na konci roku jsou 0, což asi není pravda. Pohledávky ke konci roku byla 0, to sedí, ale zapoměl jsem na závazky. Jde o to, dostal jsem v na začátku ledna, hned 3.1. od dodavatele asi 4 faktury, za zboží, které jsem odebral v prosinci. Faktury jsou ale vystavené ještě s daty 30.12.2010, datum uskutečnitelného zdanitelného plnění je také 30.12.2010 a datum splatnosti 13.1.2011, já jsem je zaplatil hned 3.1.
Zboží jsem ale prodal ještě v roce 2010 za hotové, až na dvě věci, ty jsem prodal až v roce 2011, ty vedu v inventuře na skladě ke konci roku 2010. Celý problém byl v tom, že účetní dodavatelské firmy byla nemocná a tak to udělala takto. Já jsem tomu úplně nevěnoval pozornost, protože vystavené to bylo v pořádku na rok 2010, tak jsem s tím také tak pracoval, ale nenapadlo mě, že jsem ho zaplatil až v roce 2011, takže jsem to měl evidovat jako závazek a vlastně o ty závazky snížit své výdaje. Ale to mě vůbec nenapadlo, protože až na ty dvě věci jsem vše prodal v roce 2010 a vše mi bylo zaplaceno ještě před koncem roku.

Prosím Vás, co s tím mám teď dělat? DPH jsem odečetl ve 4Q, podle datumu uskutečnitelného zdanitelného plnění, ale to je asi také špatně. Protože co jsem nezaplatil, tak asi nemohu dát do nákladů, že?

Druhý průšvih mám s dph. Na konci roku mi zbylo některé zboží, které mám z roku 2010 a které vedu v inventuře. V polovině ledna jsem se domluvil s dodavatelem, že mi toto zboží vezme zpět. Tak mi vystavil dobropis a dohodu o vzájemném započtení závazků a pohledávek. Já jsem mu vrátil dané zboží a on mi to započetl do třech nových faktur. Ale teď je průšvih, že já jsem za to zboží ve 4Q odečetl DPH. Já totiž ještě v době podání přiznání k dPH nevěděl, že mu to budu vracet. Tak jsem to udělal tak, že jsem tyto dobropisy zavedl do DE v tomto kvartále a o to DPH si ponížím daňový odpočet, aby se to vyrovnalo? Ale to je asi taky nesmysl, že?

Moc Vás prosím poraďte mi? já jsem úplně na mrtvici. Co mám prosím Vás dělat?

Mockrát děkuji!
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #1 kdy: Duben 02, 2011 »

Proč byste o uvedené závazky snižoval výdaje roku 2010?  V roce 2010 jste vedl daňovou evidenci a od roku 2011 přecházíte na paušální výdaje? Pokud ne, tak závazky na konci roku nijak neovlivňují výpočet daně z příjmů. Nezaplacené faktury sice správně měly být zapsané v tabulce D jako závazek, ale když nejsou, tak nejsou, svět se kvůli tomu nezboří. Jestli se studeně potíte, tak zajděte na FÚ za svojí správcovou, že byste si chtěl závazky to tabulky doplnit:-)

DPH jste si odečetl podle data zdanitelného plnění správně. Při uplatnění nároku na odpočet DPH nemusí být faktura zaplacená, k uplatnění nároku stačí, že máte daňový doklad.
Pozor, od 1. 4. 2011 platí, že ke dni uplatnění nároku musíte mít daňový doklad v držení, už se neřídíte dnem uskutečnění plnění (např.: zdanitelné plnění 30.6., doklad vystaven 2.7., nárok na odpočet lze uplatnit až v červenci, v červnu jste ještě nemohl mít daňový doklad).

U DPH z vráceného zboží také nevidím žádný problém. Ve 4 Q jste si odečetl DPH, neboť zboží mělo sloužit k uskutečnění vašich ekonomických činností, to je v pořádku, přece nebudete s každým odpočtem čekat, až jestli zboží prodáte. V 1. Q vrátíte zboží dodavateli a zároveň podle dodavatelova dobropisu vrátíte i DPH, kterou jste si původně odečetl (ponížíte odpočet daně).
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #2 kdy: Duben 02, 2011 »

Zdeno mockrát Vám děkuji za radu. Já jsem se tady totiž někde dočetl, že když fakturu zaplatím v roce 2011, tak si je nemohu zahrnout do výdajů pro rok 2010. Ale nenapadlo mě, že všichni, co se na to ptali, tak přecházeli na paušál. Já na paušál nepřecházím. Bylo mi to divné, že když je faktura od dodavatele vystavena s datem 30.12.2010 a zaplatím ji 3.1. 2011, že bych si ji mohl dát do výdajů až v roce 2011. Ono se totiž jedná o částku celkem asi 135 000 Kč, což by zásadně zahýbalo daňovým základem a samotnou daní.

Já jsem se v té chybě utvrdil, když jsem si přečetl toto na jakpodnikat.cz

Obsahuje všechny peněžní i nepeněžní příjmy a výdaje:

příjmy obdržené hotově, bankou či fyzicky od 1.1. do 31.12.
daňově uznatelné výdaje vydané od 1.1. do 31.12

Já jsem se právě lekl, že tím, že jsem to zaplatil až 3.1. tak si to nemohu dát do výdajů za rok 2010.

Mockrát děkuji, to jste mě zachránila:-)
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #3 kdy: Duben 02, 2011 »

Ale to si asi nerozumíme, alespoň jste v původním dotazu nenapsal nic o tom, že jste si v roce 2010 uplatnil výdaj na dosažení příjmů. Pokud jste fakturu zaplatil až 3.1.2011, tak fakturovaná částka byla k 31.12.2010 závazkem (neovlivnila výpočet daně z příjmů), v daňových výdajích ji uplatníte až při úhradě v roce 2011. To platí pro daň z příjmů, u DPH platí jiná pravidla.
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #4 kdy: Duben 02, 2011 »

No tu částku bez DPH jsem zahrnul do výdajů na řádku 102. Protože byla vystavena v roce 2010, tak jsem ji tam zahrnul. DPH jsem odečetl ve 4. kvartálu. A to tedy opravdu nemohu??? Já už jsem z toho teď už úplně vedle....:-(((((

Takže mě asi čeká dodatečné daňové přiznání a pokuta, že?:-(
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #5 kdy: Duben 02, 2011 »

Tedy nemyslím to DPH, ale tu fakturu do těch výdajů na řádku 102? Já to nechápu, to přece není možné. to abych pak celý prosinec vůbec nic nenakupoval. Když mi fakturu pošlou třeba 2.1. za zboží, které jsem odebral v prosinci a faktura je vystavená na datum 30.12. mě se tak zvedne daňový základ o 136362 Kč, tím se mi zvedne všechno, jak zálohy na zdravotní a sociální, tak i daň z přijmu. Já za to přece nemůžu, já jsem jim o ty faktury psal už od 15.12. Tohle je teda hrozný průšvih...
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #6 kdy: Duben 02, 2011 »

DPH jste odečetl správně, tam úhrada faktury nehraje roli. Ale do výdajů pro účely daně z příjmů (řádek 102 daňového přiznání) si ji můžete uplatnit až při úhradě, dřív ne.

Připravte si dodatečné daňové přiznání, přepočítejte daň, a co nejdříve ji doplaťte. Za dodatečná přiznání se pokuty neudělují, a pokud doplatíte rozdíl na dani do 7. dubna, tak nevznikne ani úrok z prodlení.
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #7 kdy: Duben 02, 2011 »

No, já už to tady počítám, ono by to snad nemuselo být tak hrozné. V původním přiznání mi totiž vyšla daň z přimu 0, měl jsem obrovské výdaje v listopadu a po přepočtu by se tohle také ani nemělo projevit.

No ale co s položkou zásoby? Můžu já vůbec toto zboží evidovat jako zásobu?
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #8 kdy: Duben 02, 2011 »

A ještě prosím Vás, je to tak, že eviduji tyto závazky ponížené o DPH? tedy všechny částky - základ bez DPH?
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #9 kdy: Duben 03, 2011 »

Do položky zásob uveďte jen zboží, které jste měl 31.12.2010 ještě na skladě (nezaplacené, ale už prodané zboží) tam neuvádějte.

Do položky závazky uveďte neuhrazené faktury.

Závazky a pohledávky by měly být uvedené včetně DPH.
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #10 kdy: Duben 03, 2011 »

Dobře, takže já to udělám takto:

zboží, které nebylo zaplacené, ale zbylo mi (část z toho mi zbyla), tam uvedu bez DPH, ale v tom případě jsem zase v patové situaci, protože zboží, která mám na skladě k 31.12. mám normálně zahrnuté ve výdajích (bez DPH), takže tam se promítne i částečně to zboží, které ještě nebylo zaplacené a zaplacené bylo v lednu, tím pádem se ta částka z výdajů stejně odečte...nebo ho tam dát také nemůžu?

Mockrát Vám opravdu děkuji, já už jsem z toho na infarkt:-(
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #11 kdy: Duben 03, 2011 »

Jo vlastně nepromítne, protože bude odečtená z těch nezaplacených faktur...
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #12 kdy: Duben 03, 2011 »

Klid, to zvládnete:-)  Do 7. dubna je ještě spousta času a jestli se dodatečné přiznání příliš neprojeví na výši daně, tak je můžete podat i později. I kdybyste měl něco málo doplácet a nabíhal úrok z prodlení, tak by jej vyměřili až kdyby přesáhl 200,- Kč.

Údaje z tabulky D, tedy stav zásob, závazky, pohledávky atd. výpočet daně nijak neovlivňují (kromě případů, kdy měníte způsob uplatňování výdajů).

V příjmech budete mít tržby za prodané zboží (částky, které jste obdržel _ podle výpisu z banky, nebo příjmových pokladních dokladů) a je jedno, zda jste dodavateli za toto zboží zaplatil, zkrátka máte příjem z podnikání. Daňové příjmy budete mít bez DPH, tuto daň už jste odvedl na základě přiznání k DPH.

Ve výdajích budete mít částky, které jste skutečně ve zdaňovacím období uhradil, opět podle výpisu z běžného účtu nebo výdajových dokladů, opět bez DPH, neboť jste si určitě uplatnil nárok na odpočet DPH a tuto daň už máte vyřízenou, do daně z příjmů proto nevstoupí (to byste počítal daň z daně).
IP zaznamenána

michael.osc

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 18
Asi jsem udělal obrovskou chybu v DP:-(
« Odpověď #13 kdy: Duben 03, 2011 »

No, jsem Vám ale strašně moc zavázaný, mockrát děkuju za rady. Já jsem z toho už úplně mimo.

Tady je právě nejhorší, že listopad prosinec je pro mě největší chaos. Prodávám pneumatiky a tak poslední 3 měsíce vydám a přijmu více dokladů než za celý rok dohromady, protože všichni kupují zimní pneu. Navíc jsem musel před koncem roku toho nakupoval hodně, abych si snížil dańový základ a takhle to dopadlo...A jako na potvoru mi všichni zaplatili za odebrané zboží do 30.12. jen já to měl takhle divoké při výdajích a navíc většinou vydávám faktury za hotové, ale obráceně je to horor:-( platím okamžitě, ale s tímhle jsem tedy nepočítal. A nejhorší je, že se jedná o vysoké částky.

Moc jste mi pomohla. Já bych dneska snad ani neusnul...děkuju!
IP zaznamenána
Stran: [1]