Jak podnikat - diskuzní fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  
Stran: [1]

Autor Téma: Faktury a doklady - Jak podnikat  (Přečteno 29968 krát)

Jana Konečná

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 578
    • http://www.jakpodnikat.cz
IP zaznamenána

Verca

  • Host
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #1 kdy: Září 09, 2008 »

Dobrý den,
 jsem v podnikání nováček a tak mám dotaz ohledně evidence dokladů. Slyšela jsem, že bych měla nejprve shromážit paragony, zapsat je jako  výdajové doklady ,  přečíslovat je- např. V1, V2, .. Pak teprve pod těmito čísly je zanést do daňové evidence, je to tak? Musím vypisovat příjmový doklad při přijetí peněz na bankovní účet, pokud to nemohu doložit fakturou ?
( např. členské příspěvky )  Jak nejlépe uchovat doklady pro případnou kontrolu? Má být doklady spjaty s paragony, kterých se týkají?
Předem děkuji za odpověď
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #2 kdy: Září 18, 2008 »

Pro vedení daňové evidence nejsou stanovena žádná pevná pravidla, každý ji může vést tak, jak mu to vyhovuje. Důležité je, aby se ve své evidenci vyznal a dokázal zodpovědět případné dotazy správce daně. Dle zákona o daních z příjmů má DE obsahovat údaje o příjmech a výdajích a to v takovém členění, aby bylo možné zjistit základ daně. Dále má obsahovat údaje o majetku a závazcích. Nikde vám není uložena povinnost číslovat doklady, můžete si na ně třeba malovat kytičky, nebo berušky, ale číslování je docela zažitým a osvědčeným způsobem označování dokladů:-)
Příjmovým dokladem při přijetí peněz na účet v bance je výpis z běžného účtu, žádný další doklad už nevypisujte. S absencí vystavené faktury si nelámejte hlavu, faktury se opravdu nemusejí vystavovat vždy a na všechno.
Jak si povedete hotovostní výdaje je jen na vás. Můžete je evidovat jednotlivě a nemusíte ke každému paragonu vypisovat výdajový pokladní doklad,  stačí paragon očíslovat a zanést do DE. Také můžete použít souhrnný doklad u příjmů či výdajů stejného charakteru. Období, za které vystavíte souhrnný doklad, volíte sama podle svých potřeb. Například útržky složenek za platby SP a ZP podnikatelů letos už v průběhu roku neeviduji, dávám je stranou a konci roku udělám jeden souhrnný výdajový doklad . Také záleží na tom, jakým způsobem zpracováváte DE, zda máte nějaký program, nebo tabulku v Excelu, nebo zapisujete ručně. Při použití účetního programu je mnohdy daleko rychlejší nadatlovat  doklady stejného charakteru (měním jen datum, číslo dokladu a částku, vše ostatní kopíruji) jednotlivě, než je pracně sborníkovat. Pokud zapisujete do tabulky, nebo ručně, pak je výhodnější šetřit řádky a příjmy či výdaje stejného druhu (například provozní režie) čas od času zanést do daňové evidence pod souhrnným dokladem.
Doklady uchovávám tak, že je lepím na papíry formátu A 4 a zakládám do šanonu, nebo desek. Už jsem se ale setkala i s tím, že byly očíslované paragony sešité sešívačkou a hozené v igelitovém pytlíku.
IP zaznamenána

roman 0311

  • Host
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #3 kdy: Prosinec 18, 2008 »

Dobrý den,vedu DE a jsem plátce DPH. Jak mám postupovat v případě,když na konci roku vystavím FA omylem dvakrát a všimnu si toho až v roce následujícím. V roce vystavení duplicitní FA zaplatím dvakrát DPH a v následujícím roce mohu uplatnit DPH u duplicitní FA? Mám poté udělat storno duplicitní FA ? Děkuji Novotná
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #4 kdy: Prosinec 25, 2008 »

Ano, duplicitní fakturu vystornujte a podejte dodatečné přiznání k DPH.
IP zaznamenána

webi

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 7
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #5 kdy: Únor 02, 2009 »

DObrý den, mám podobný dotaz jako paní Vera. Jí píšte: Příjmovým dokladem při přijetí peněz na účet v bance je výpis z běžného účtu, žádný další doklad už nevypisujte. Chtěla bych poskytovat psychologické poradenství po internetu, mailu. Předpokládám, že někteří lidé budou chtít zůstat v anonymitě. Není teda nutné na platby od nich vystavovat faktury (nevím, co bych tam uvedla, když nebude vědět jméno ani adresu). Stačí, když ukážu FU vypis z účtu a zanesu přijatou platbu do DE? Také mám dotaz, jak se staví FU, když bych měla společný učet pro soukromé a podnikatelské záměry. Nevadí jim to? Nebo je to komplikace? Děkuji, Zuzana
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #6 kdy: Únor 05, 2009 »

Výpis z účtu bude stačit, do DE může připsat poznámku o jakou službu šlo. K podnikání můžete používat soukromý účet, FÚ to vadit nebude. Bankovní poplatky raději neuplatňujte jako výdaj na podnikání, nebo jen částečně - účet slouží především pro vaši osobní potřebu. Mohlo by to vadit bance, například ve smlouvě o vedení sporožirového účtu je ustanovení, že účet nebudete používat k podnikání. Kdyby to náhodou spořce vadilo, tak změňte banku:-)
IP zaznamenána

micmic

  • Host
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #7 kdy: Únor 18, 2009 »

Dobry den,chtel bych se zeptat zda je pri nakupu zbozi potreba faktura,nebo staci paragon. zda to pri dokladani nabyti zbozi staci. dekuji
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #8 kdy: Únor 19, 2009 »

Stačí paragon.
IP zaznamenána

olda2

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 20
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #9 kdy: Srpen 16, 2009 »

dobrý večer, prosím o zodpovězení těchto dvou dotazů:
1. dříve se na fakturách v poli dodavatel uváděla věta: \"živ.list. vydán živnost. úřadem v xxxx pod č.j. xxxx\", doslechl jsem se, že se v této záležitosti něco změnilo a nyní  se má uvádět \"dodavatel zapsán v živ.rejstříku MÚ xxxxx\", jestli je to tak, kde se lze o této změně dozvědět více?, případně co se stane, když se to uvádí na fakturách po starém způsobu?
2. je pravda, že pokud provedu nákup na firmu, který neuplatním do nákladů, měl bych přesto doklad/fakturu archivovat?
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #10 kdy: Srpen 17, 2009 »

1. Povinnost uvádět údaj o zápisu v živnostenském rejstříku vyplývá z § 13a obchodního zákoníku. Kopíruji příslušný odstavec:

\"Každý podnikatel je povinen na všech objednávkách, obchodních dopisech, fakturách, smlouvách a v rámci informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového přístupu (dále jen \"internetové stránky\") uvádět údaj o své firmě, jménu nebo názvu, sídle nebo místu podnikání a identifikačním čísle; podnikatelé zapsaní v obchodním rejstříku též údaj o tomto zápisu, včetně spisové značky, a podnikatelé nezapsaní v obchodním rejstříku též údaj o zápisu do jiné evidence, v níž jsou zapsáni.\"

Pokud nejste zapsán v obchodním rejstříku, tak nemusíte nutně uvádět spisovou značku, pokud ji uvedete, tak je to také v pořádku.

2. Fakturu za zboží je třeba uschovat pro případ kontroly ze ŽÚ (myslím, že i od celní správy), abyste mohl prokázat původ prodávaného zboží.
IP zaznamenána

olda2

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 20
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #11 kdy: Srpen 20, 2009 »

děkuji, ale odpovědi na bod 2 moc nerozumím, jde mi o to, když si např. v nějakém velkoobchodě, kde pravidelně nakupuji (takže mám nižší ceny), zakoupí něco můj kamarád, s tím že fakturu má vystavenou na moji firmu (aby měl nižší cenu), musím v takovém případě \"jeho\" doklad - fakturu archivovat? (předpokládám že v takovém případě není důvod prokazovat původ zboží)
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #12 kdy: Srpen 23, 2009 »

Takové faktury nemusíte archivovat. Ale s kamarády, nakupujícími na vaše IČ, to moc nepřehánějte. Jestliže nakupujete jako podnikatel zboží, které se neobjeví ve vaší evidenci, pak vzniká podezření, že obchodujete na černo.
IP zaznamenána

Keert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 39
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #13 kdy: Říjen 05, 2009 »

Dobrý den,

jsem začínající podnikatel a zmátla mě jedna triviální věc. Hledal jsem na internetu vzor faktury pro neplátce dph. Narazil jsem na tento článek, kde se uvádí, že pokud nejsem plátce DPH, tak i tak musím na fakturu napsat datum uskutečnění zd. plnění v případě, že příjemcem faktury je plátce DPH. Je tohle pravda?

Dále v souvislosti s tímto ještě jedna otázka. Musím, i když nejsem plátce DPH, psát na vystavené faktury moje DIC?

Pro daňovou evidenci nebo paušální výdaje musím schovávat všechny přijaté i vydané faktury. Tzn., že veškeré vydané faktury vytisknu 2x, jednu kopii si nechám a jednu dám zákazníkovi?

Díky za pomoc a přeji hezký den.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Faktury a doklady - Jak podnikat
« Odpověď #14 kdy: Říjen 08, 2009 »

Vystavená faktura nemusí obsahovat údaje uvedené v článku, neboť český právní řád fakturu vůbec nedefinuje (naposledy tomu tak bylo 30. dubna 1990). Můžete si jí představit jen jako výzvu odběrateli, aby vám v určeném termínu zaplatil za zboží či služby ve faktuře uvedené.

Pokud fakturu vystavíte, pak byste na ní měl povinně uvést pouze údaje podle § 13a obchodního zákoníku, tedy údaj o svém jménu, místu podnikání, IČ a údaj o zápisu do živnostenského rejstříku. Tolik vaše zákonné povinnosti, ostatní obsah faktury je pouze na vás.

Docela mě pobavilo sdělení, že na faktuře musí být jméno a adresa toho, kdo fakturu přijal. Takže když jí budu odesílat poštou, která ode mě fakturu přijme, tak by tam měl být název poštovního úřadu?

Datum zdanitelného plnění a daňová identifikační čísla jsou náležitostmi daňového dokladu podle § 28 zákona o dani z přidané hodnoty. Podle § 26 téhož zákona daňové doklady vystavují plátci, ovšem vy nejste plátcem, nýbrž osobou povinnou k dani, takže daňové doklady nevystavujete. Proto na faktuře nemusíte uvádět ani DIČ, ani den uskutečnění zdanitelného plnění. Rozhodnutí o uvedení těchto údajů je opět jen a jen na vás. Pokud uvedete své DIČ, tak se odběratel alespoň dozví, kdy máte narozeniny, a může vám poslat gratulaci:-) Den uskutečnění zdanitelného plnění uvést můžete, nebude to ale informace určená odběrateli. DUZP sledujete ve svém vlastním zájmu, abyste mohl zjistit, zda jste nepřekročil obrat pro povinnou registraci k DPH (pozn.: pokud nevedete podvojné účetnictví, tak přijetí zálohy není zdanitelným plněním).

Přijaté faktury musíte evidovat v případě, že vedete daňovou evidenci, abyste doložil daňovou uznatelnost výdaje. Pokud uplatníte výdaje procentem z příjmů, tak přijaté faktury nebudete potřebovat, alespoň pro účely výpočtu daně z příjmů. Pokud prodáváte zboží, pak si přijaté faktury uschovejte pro účely prokázání způsobu nabytí zboží podle § 31/3 živnostenského zákona.

U vydaných faktur záleží na domluvě s odběratelem. Můžete posílat papírové faktury poštou, nebo jen e-mailem. Své kopie si buď vytisknete, nebo je můžete archivovat na disku, na CD, nebo na flešce.
IP zaznamenána
Stran: [1]