V daňové evidenci máte evidovat příjmy a výdaje, pevná pravidla pro vedení DE nejsou stanovena. Způsob evidence si volíte sami tak, jak vám to vyhovuje. Samotné vydané a přijaté faktury nejsou dokladem o příjmech a výdajích. Dokud nedojde k jejich úhradě, jsou jen vašimi pohledávkami, případně závazky.
Postupovala bych takto:
V příkladu č.1 se výdaj uskutečnil1.září, kdy jste provedli úhradu z účtu a výdaj budete dokládat výpisem z BÚ. Do DE bych tedy zapsala výdaj s datem 1.9. a odvolala se na příslušnou fakturu, ze které bude vyplývat, o jaký výdaj se jedná (co jste vlastně kupovali, že to byl opravdu výdaj na podnikání). Nic vám ale nebrání uplatnit si výdaj později, než jste jej učinili, třeba k 4.9., kdy byla vystavena faktura. Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok, takže byste teoreticky mohli výdaj zapsat k 31.12.:-)
U příkladu č. 2 je opět důležité, kdy jste uskutečnili platbu a to je den, kdy si vyzvednete a zaplatíte dobírku na poště. K tomuto datu si můžete nejdříve uplatnit výdaj na podnikání.