Jak podnikat - diskuzní fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  
Stran: [1] 2

Autor Téma: Zřizovací výdaje před zahájením podnikání  (Přečteno 19082 krát)

alka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 10

Dobrý večer přeji.
     Prosím Vás o radu. Potřebovala bych si ujasnit, které daňově uznatelné výdaje mohu zahrnout do zřizovacích výdajů? Zajímá mě především za které období? Když budu začínat s podnikáním od září 2009, od kterého data v roce 2008 mohu doklady uplatnit? Dle informace jedné účetní prý jenom doklady přijaté půl roku před zahájením podnikání. Zde se ale dočítám, že všechny uznatelné výdaje v roce zahájení a i v roce předešlém, ale nevím od kterého data? Je to míněno jako celý rok před zahájením?
     Tedy, jestli to chápu dobře, tak třeba doklady od 1.9.2008, které s připravovanou činností souvisí? Třeba pořízení monitoru k PC, náklady na školení k podnikání z tohoto období, cestovné na tato školení, některé zásoby, které budu potřebovat mít již při zahájení doma, atd?
  Mnohokráte děkuji za odpověď.
   S pozdravem alka.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #1 kdy: Srpen 08, 2009 »

Pokud zahájíte podnikání v září 2009, tak si můžete uplatnit výdaje na pořízení zásob a jiné nezbytné výdaje, spojené se zahájením činnosti, vynaložené v předcházejícím kalendářním roce, tedy od 1.1.2008 do doby zahájení činnosti.

Postupujete podle ustanovení § 5, odstavce 7 zákona o daních z příjmů (kopíruji přesné znění):
(7) U poplatníka s příjmy podle § 7 a 9 se přihlédne i k zásobám pořízeným v kalendářním roce předcházejícím roku, v němž zahájil činnost, nebo k zásobám získaným z dědictví po zůstaviteli, který měl příjmy podle § 7 nebo § 9, pokud bude dědic pokračovat v činnosti zůstavitele nejpozději do šesti měsíců po jeho smrti. Totéž platí obdobně i pro jiné nezbytně vynaložené výdaje spojené se zahájením činnosti.

Vidíte sama, že termín půl roku se vztahuje pouze na případy, kdy dědic pokračuje v živnosti po zemřelém zůstaviteli.

Zásobami jsou: materiál, zboží, nedokončená výroba a polotovary vlastní výroby, hotové výrobky a zvířata, zásobou může být i hmotný majetek s pořizovací cenou do 40 tisíc Kč. Monitor k PC, pořízený například půl roku před zahájením činnosti, bych zřejmě neuplatňovala, těžko bych asi správce daně přesvědčila, že celou dobu ležel zabalený pod postelí (jako zásoba materiálu) a začala jsem ho používat až při zahájení činnosti. Tvrzení, že bez monitoru nelze zahájit podnikání, by zřejmě také neobstálo. Vždy ale záleží na druhu činnosti poplatníka, například rehabilitační sestra bude mít před zahájením činnosti úplně jiné nezbytně nutné výdaje, než pojišťovací zprostředkovatel. Jinak platí, že co při kontrole ukecáte, to máte:-)
Náklady na školení (samozřejmě pokud souviselo s předmětem budoucí činnosti) včetně cestovného lze podle mého názoru uplatnit.
Zkuste pročíst diskuse:
http://diskuse2.jakpodnikat.cz/viewtopic.php?id=2976
http://diskuse2.jakpodnikat.cz/viewtopic.php?id=29
http://diskuse2.jakpodnikat.cz/viewtopic.php?id=2887
IP zaznamenána

alka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 10
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #2 kdy: Srpen 16, 2009 »

Tisíceré díky za Vaše rady. Dříve jsem se nedostala k odpovědi.
Ještě mám jeden dotaz. Dostala jsem před půl rokem mobil a koupila jsem si simku a pak jej též dobila kreditem. Používám ho jen na veškeré jednání ohledně budoucího podnikání, protože mám svůj soukromý mobil jiný.  Darovaný budu používat i nadále po zahájení jenom pro podnikání.
   Lze nějak zaúčtovat zbylý kredit na darovaném mobilu jako zřizovací výdaj pro podnikání nebo třeba i pořízení simky či též celou částku kreditu z dřívějška? Když jej nepoužívám k soukromým účelům již nyní, ale projednávám z něj všechny aktivity, týkající se budoucího podnikání? Třeba telefony ohledně uzavření budoucích smluv, důležitých k mé práci?
  Když to nepůjde, no snad mě to nepoloží :-), ale docela by mě to zajímalo...A nevím, jak s tím naložit...Tedy, jestli to vůbec jde.
Moc Vám děkuji za všechny Vaše rady i nasměrování k diskuzím.
Díky za tento web, kde se člověk může trochu uklidnit, že to s Vašimi radami zvládne.
 S pozdravem alka
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #3 kdy: Srpen 17, 2009 »

Jestli ještě máte doklady od nákupu simky a za dobíjení kreditu, tak si je můžete uplatnit jako zřizovací výdaj. Otázkou ale je, v jaké výši dokážete tyto výdaje obhájit jako nezbytně nutné. Chtělo by to alespoň nějaký seznam institucí a budoucích odběratelů, se kterými jste musela telefonovat, jak často, jak dlouho a z toho odvodit cenu hovorného. Důkazní břemeno je na vás.
Osobně bych se zřizovacími výdaji počkala na konec roku, kdy budu vědět, zda je vůbec potřebuji uplatnit a v jaké výši.
IP zaznamenána

alka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 10
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #4 kdy: Srpen 18, 2009 »

Děkuji za Vaši radu, ještě se však vrátím k tomu mobilu. Možná bych dokázala vysledovat z volaných telefonních čísel, kam jsem všude telefonovala, ale asi to nechám být. Pouze se ještě táži, ten zůstatek kreditu asi nepůjde zaúčtovat, viďte. A kdybych si zkusila zajít za operátory, zda by mi nedali nějaký písemný doklad o výši kreditu, nestačilo by to? K tomu zaúčtování? A ktomu bych připojila již jenom ty doklady, jako důkaz, že jsem to platila dříve?
Doklad od simky mám a mobil jsem dobíjela přes účet a i to jde vyjet, ale zkusila bych uplatnit jenom tu část, která mi tam zbyla. To by snad bylo průkazné...Tedy pokud něco seženu...:-)

Moc děkuji za radu.

A mám ještě jednu prosbu, asi již přímo k daňovým výdajům. Sice jsem hledala, ale moc jsem tu nenašla. Třeba je to někde schované, ale potřebovala bych si ověřit, zda mohu na základě dokladu o nákupu roční jízdenky (dají mi prý klidně dva doklady pro dva roky. když si ji koupim 1.9.), zda mohu zaúčtovat něco z poměrné časti, připadající na tento rok do nákladů.

Budu si sledovat a zapisovat služební jízdné po městě a i předpokládanou výši jízdenky a pak bych to sečetla a tuto část dala z poměrné části do nákladů. Je to tak správně?
A když bych pak již věděla, kolik průměrně jakoby projedu za plné jízdné, mohu v přístím roce dát do nákladů již jen odhad bez přesného sledování?

Moc Vám děkuji za odpověď a přeji pěkný den.
S pozdravem
alka
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #5 kdy: Srpen 18, 2009 »

Pokud máte výpis z účtu, ze kterého jste zaplatila dobíjení, tak nepotřebujete žádné potvrzení o zůstatku kreditu. Před zahájením podnikání jste zaplatila xx Kč a z této částky jste xx Kč protelefonovala v souvislosti se zahájením podnikání. Další část kreditu zřejmě provoláte po zahájení podnikání.

Předplatné na MHD si můžete uplatnit v poměrné výši na základě počtu služebních jízd po městě. Příští rok se sice můžete odvolat na zprůměrovanou částku, ale budete potřebovat doklad o nákupu předplatního kupónu, který jste zakoupila v příslušném roce. Budete mít výdaj např. 5.000,- Kč, doložený dokladem a z této částky si uplatníte část daňově, zbytek bude nedaňový.
IP zaznamenána

alka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 10
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #6 kdy: Srpen 19, 2009 »

Děkuji moc za upozornění.  Ano, už si to uvědomuji. V daňové evidenci uplatním jenom to, co zrovna utratím v daném roce, a tak by nebylo výhodně si kupovat nyní roční jízdenku, ale raději čtvrtletní a měsíční a po Novém roce pak již třeba tu roční.. Pak budu mít nový doklad platný pro daný rok.
 
V podvojném účetnictví by to dle mého původního úmyslu šlo časově rozlišit, ale v daňové evidenci asi ne, uvažuji správně?

Málem bych udělala chybu a tak velice moc děkuji za Vaši odpověď.
Přeji pěkný večer.
alka
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #7 kdy: Srpen 19, 2009 »

Ano, uvažujete správně. V DE vstupují do základu daně příjmy a výdaje, nikoliv náklady a výnosy. Jedinou výjimkou je leasing, který se časově rozlišuje i v DE.
IP zaznamenána

alka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 10
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #8 kdy: Srpen 19, 2009 »

Děkuji za Vaše potvrzení i Váš čas, který věnujete nám lidem zde na webu.

Je velice milé vědět, že u Vás člověk opět získá klid a jistotu.
Zdravím.
alka
IP zaznamenána

kevinka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 1
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #9 kdy: Listopad 17, 2009 »

Dobrý den,jsem na mateřské dovolené která mě končí duben,2010.Chtěla bych si udělat své nehtové studio ve kterém budu pracovat samaŽL.Teď jezdím na kurzy,kupuji material atd.,mohu to vše pak uplatnit.Od kdy mohu výdaje uplatńovat?A když si teď budu opravovat prostor,malba,dveře atd,jestli to jde taky dát do účetnictví nebo toto mám vše dělat až jak začnu podnikat.Děkuji moc za rady,hezký večer Petra
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #10 kdy: Prosinec 03, 2009 »

Cestovné, kurzovné a nakoupený materiál, případně nějaký nábytek pro studio, můžete uplatnit jako nezbytně nutný výdaj, spojený se zahájením činnosti i v roce 2010, pokud to bude váš první rok podnikání. Více zde: http://www.jakpodnikat.cz/zrizovaci-vydaje.php
Opravy či údržba vlastní nemovitosti, která není vložena do obchodního majetku, nejsou daňově uznatelnými výdaji. Pokud budete v nájmu, pak by větší opravy měl hradit pronajímatel, daňová uznatelnost jiných výdajů se posuzuje podle nájemní smlouvy.
IP zaznamenána

Hanka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 35
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #11 kdy: Leden 12, 2010 »

Dobrý den, mám podobnou otázku, kamarádka zahájila činnost na VP při mateřské a ve svém domě si zařídila jednu místnost jako provozovnu pro pedikúru, pochopila jsem správně, že může dát do nákladů i nábytek a třeba i umyvadlo, ale už ne materiál stavební jako lepidla a dlaždice, které byly využity v této místnosti? Jedná se také o zřizovací náklady - takže ikdyž jsou některé věci zakoupeny v roce 2008 zahrneme je do DAP za rok 2009? A lze si také uplatnit náklad za tzv. Garanta?
Děkuji za odpověď.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #12 kdy: Leden 20, 2010 »

Nábytek ano. Umyvadlo, dlaždice a stavební lepidla nikoliv. Při stanovení základu daně z příjmu za rok 2009 můžete uplatnit i výdaje, které souvisely se zahájením činnosti, a které jste vynaložili v roce 2008. Odměna odpovědnému zástupci je daňově uznatelným výdajem.
IP zaznamenána

Hanka

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 35
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #13 kdy: Leden 20, 2010 »

Děkuji Vám paní Zdeno za odpověď, ještě jedna podotázka, s odpovědným zástupcem musí být uzavřena písemná smlouva, nebo stačí od něj příjmový doklad a stačí jen to, že je uveden na ŽL a podepsal prohlášení na ŽÚ?
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15044
Zřizovací výdaje před zahájením podnikání
« Odpověď #14 kdy: Leden 20, 2010 »

Písemná smlouva není bezpodmínečně nutná, stačí příjmový doklad.
IP zaznamenána
Stran: [1] 2