Dobrý den, prosím o odpověď ke dvěma dotazům:
1.) Firma, které vedu účetnictví, si pořídila na úvěr osobní auta. Jedno si pořídila v prosinci 2007, tehdy jsem podle splátkového kalendáře zaúčtovala (měsíčně od 12/2007 přes dodavatelské faktury) částku jistiny = 461/321, úroky = 562/321 a pojistné = 518/321. Kromě toho se provádí odpisy. Auto které si pořídili v červenci 2009 budu muset zřejmě účtovat odlišně, protože úroky už by zřejmě měly vstoupit do celkové částky pro odpisování. Takže zřejmě sečtu všechny měsíční částky za úroky a přičtu je k základu pro odpisování. Poraďte mi, prosím - je můj názor správný?
2.) Ve firmě v s.r.o. si jednatel (jakožto jediný společník, zakladatel a vlastník) nevyplácí žádnou odměnu za práci jednatele. Nevyplácí si ani mzdu jako zaměstnanec, ale pro s.r.o. pracuje jako dodavatel přes fakturaci. Domnívám se, že to odporuje obchodnímu zákoníku, proto jednatele přesvědčuji o tom, aby si začal vyplácet alespoň odměnu pro jednatele. Poraďte, prosím, jak to udělat, aby to bylo v souladu s ObchZ a byly vypláceny minimální částky. Domnívám se, že není nutno ani sepisovat mandátní smlouvu, stačilo by možná, aby si začal třeba co čtvrt roku vyplácet 5000,- Kč, což znamená, že se musí přihlásit na OSSZ a VZP. Z částky do 5900,- by snad měl odvádět pouze zdravotní pojištění a na OSSZ se zřejmě zasílá jen informace, pokud vyplácená částka nepřekročí 5900,- Kč. Mám tyto informace správné a lze to takto provést?