Dobrý den,
chtěla bych vás poprosit o radu ohledně situace, kdy jako OSVČ zaměstnám někoho na Dohodu o provedení práce. Jsem v těchto věcech začátečník, takže si nejsem zcela jistá, jestli vše chápu správně :-)
DoPP tedy můžu uzavřít se zaměstnancem písemně nebo ústně, neplatím za něj zdravotní ani sociální pojištění.
Hraje nějakou roli, pokud je tento člověk současně zaměstnaný jinde na HPP?
Zajímá mě hlavně, jak budu postupovat při vyplácení mzdy a zdaňování.
Pokud odměna nepřekročí 5000 Kč za měsíc a zaměstnaný nepodepíše Prohlášení poplatníka k dani, strhnu mu tedy z každé měsíční mzdy daň 15 % ?
Dále bych prosila o ujasnění situace, pokud by podepsal Prohlášení k dani (opět - hraje roli, pokud je současně zaměstnaný na HPP?).
Chápu to tak, že v tomto případě mohu u zaměstnaného snížit daň o 24 840 Kč za rok (základní sleva na dani na poplatníka). Jak bych v tomto případě postupovala při vyplácení mzdy? Vím, že z odměny bych odečetla zálohu na daň - jak vypočítám tuto zálohu na daň nebo na kolik je stanovená? (omlouvám se, pokud jsem to zde na webu přehlédla) Jak bych započítala do měsíční mzdy zmíněnou slevu na dani (částka za rok se rozpočítá na měsíce?)?
K vyučtování:
Pokud jsem dobře vyčetla, musím po vyplacení měsíční mzdy do konce následujícího měsíce odvést za zaměstnance daň (15 % u srážkové). Lze vyplatit mzdu i např. za 3 měsíce dohromady s tím, že do konce následujícího měsíce po vyplacení odvedu daň za tyto 3 měsíce - nebo je nutné daň odvádět každý měsíc?
Pokud tedy budu pravidelně odvádět srážkové daně za mzdy, budu něco platit/doplácet při celkovém vyúčtování po konci roku?
Jak to bude vypadat u placení daně zálohou? Předpokládám, že zde bude opět pravidelné odvádění záloh a po konci roku vypočítám reálnou daň (tedy zjistím přebytek nebo doplatek).
Prosím tedy o (stručné) ujasnění, co všechno je třeba udělat a evidovat k celkovému vyúčtování (po skončení roku) - tedy co všechno platím (případně musím potvrdit) jako zaměstnavatel po konci roku?
Ještě poslední dotaz :-) V uvedeném případě se jedná o činnost, kdy budu vybírat kurzovné (tedy budu mít příjem), ale současně tuto částku vyplácet jako mzdu (tedy kurz bude oficiálně vedený na můj ŽL, ale zaměstnávat jako lektora budu někoho jiného). Budu ještě něco v tom případě danit sama za sebe (daň z příjmů) - tedy vybrané kurzovné uvedu jako příjem a vyplacení mzdy (případně odvedenou daň ze mzdy) jako výdaj?
Děkuji moc za odpovědi a ochotu.