Dobrý den,
podnikám jako OSVČ v adult businessu - fotografie a videa \"pro dospělé\". Nic sice sám netočím, využívám materiály jiných (vše podloženo smlouvami), ale nevím, zda to hraje nebo nehraje nějakou roli. Nejsem plátce DPH, daň z příjmu řeším paušálem. Dosud to bylo všechno zdánlivě jednoduché.
Příjemci služby jsou zřejmě koncoví zákazníci v zahraničí, kteří si platí členství na mém erotickém webu (cca polovina je z EU, polovina z USA - pro zjednodušení situace), pochopitelně z povahy věci jsou to osoby nepovinné k dani. Peníze mi ovšem chodí od americké společnosti, která ty platby kartou přejímá, strhne si poplatek a zbytek mi přepošle. Tady je první spor v tom, kdo tedy je přesně mým partnerem, ale spíše to budou koncoví zákazníci (tu zprostředkovatelskou společnost bych přirovnal třeba ke službám bank, které si také strhávají poplatky při akceptování platebních karet pro obchodníky).
Za loňský rok jsem překročil příjem jeden milion korun (vyšlo to akorát během prosince). A mě napadají tyto otázky:
1. Milionovému limitu se lze \"vyhnout\" mj. v případě, že se jedná o elektronickou službu poskytovanou zahraniční (mimo EU) osobě nepovinné k dani (což by v mém případě zřejmě bylo těch 50% amerických zákazníků). Dá se nějak odhadnout, zda pod tu definici elektronické služby spadám? Tím pádem by se mi do limitu zatím počítalo jen cca 500 tisíc Kč od EU zákazníků a měl bych ještě nějakou dobu klid.
2. Pokud do bodu 1 nespadám, tak se musím zaregistrovat k DPH (teoreticky do 15.01. a plátcem se stát od 01.02., ale myslím, že když se zaregistruji třeba 25.01., tak se vůbec nic nestane). Pak ale je tu otázka, jak mám vést evidenci DPH, když vlastně neexistují žádné faktury a já ani neznám (kromě země původu a občas jména) identitu zákazníků? Mohu si samozřejmě vést Excel s jejich jmény a částkami, ale bude to případné kontrole z FÚ stačit? Jediné, co mám, je právě ta (dost nepřesná) interní evidence zákazníků a pak podnikatelský účet, kam chodí platby a ty používám jako základ daně z příjmu.
3. Pokud se ukáže, že mým partnerem nejsou koncoví zákazníci, ale zprostředkovatelská společnost v USA, jak by to změnilo situaci? Pokud poskytuji služby americké společnosti, tak se registrovat k DPH vůbec nemusím - nebo po dosažení limitu musím, ale v tomhle případě ji neúčtuju? A co by v takovém případě kontrola z FÚ požadovala vidět - stačila by třeba jednostránková smlouva s americkou společností o poskytování služeb?
Už jsem se ptal několika lidí, kteří pracují jako účetní nebo poradci a všichni od toho trochu dávají ruce pryč, že s tím zahraničím je to specifická a neprůhledná věc a záleží na tom, jak by se kontrola z FÚ vyspala. Takže jsem z toho trochu nešťastný a nevím, co dělat (a nespím spíš já).
Děkuji mnohokrát
Petr