Nákup traktůrku ani nemusíte evidovat v DE mezi příjmy a výdaji, stačí vytvořit kartu majetku a tím je vložen do vašeho obchodního majetku. Forma evidence (například inventární karty) není závazně stanovena, zkuste pročíst informace zde:
http://www.jakpodnikat.cz/hmotny-majetek.phpKe kartě majetku si přiložte doklady o pořízení - fakturu, případně další doklady, které souvisely s pořízením sekačky a pro jistotu také doklad o úhradě (aby bylo zřejmé, že nemáte závazek 36 měsíců po splatnosti z titulu pořízení HM).
Pokud budete nákup traktůrku účtovat v DE, tak jako nedaňový výdaj- bez vlivu na základ daně. Do daňových výdajů vám bude jeho hodnota vstupovat postupně v podobě daňových odpisů.
Více k odpisům čtěte zde:
http://www.jakpodnikat.cz/odpisy-majetku.phpZařadila bych do druhé odpisové skupiny s dobou odpisování 5 let. Při rovnoměrném odpisování zatěžujete své výdaje rovnoměrně, jak už to vyplývá z názvu. Při vstupní ceně 70 tis. Kč byste v roce 2008 uplatnil odpis ve výši 7.700,- Kč a v letech 2009 - 2012 po 15.575,- Kč. Při zrychleném odpisování se větší část výdajů přesune do prvních 3 let odpisování (rok 2008 14.000,- Kč, rok 2009 22.400,- Kč, rok 2010 16.800,- Kč), v posledních dvou letech odepíšete už nižší částky.
Pokud byste letos potřeboval ještě vyšší výdaje, pak můžete využít možnosti zvýšení odpisu v prvním roce odpisování o 10% (při rovnoměrném odpisování byste letos mohl uplatnit odpis ve výši 14.700,- a při zrychleném 21.000,- Kč), o to méně vám pak ale zbude k odpisování pro příští roky.
Způsob vyúčtování odpisů si můžete zvolit sám. Buď si zapíšete vždy k 31. 12. příslušného roku roční odpisy do daňové evidence jako výdaj na podnikání , nebo o nich v DE vůbec neúčtujete a uvedete je až v daňovém přiznání do tabulky E jako úpravu základu daně. Preferuji první způsob (odpis je jednoznačně výdajem podle § 24 zákona o daních z příjmů, nikoliv úpravou základu daně), také se pak snadněji vyplňují přehledy o příjmech a výdajích pro ZP a SP.
Od data, ke kterému zařadíte traktůrek do OM, můžete uplatňovat výdaje na jeho provoz (nákup benzínu do provozní režie) i na údržbu a případné opravy. Pokud byste traktůrek používal i pro osobní potřebu, pak by bylo třeba všechny výdaje (včetně odpisů) krátit v příslušném poměru podle využití pro podnikání a pro účely s podnikáním nesouvisející.