Dobrý večer,
v roce 2012 jsem začala poskytovat poradenské služby v oblasti kvality na ŽL. Nejsem plátce DPH. Faktury za službu poskytnutou v daném měsíci např. v únoru, vystavuji až následující měsíc, tzn v březnu, s datem vystavení zpravidla kolem 10. dne v měsíci a se splatností 14 dnů. Paní účetní z jedné firmy mě v souvislosti s tím, že bych ráda uplatnila výdaje paušálem upozornila na to, že bych faktury měla raději vystavovat k poslednímu dni v měsíci, protože se týkají služby, kterou jsem jim v daném měsíci poskytla. Navíc, mi prý takto chybí v roce 2012 pro zdanění faktura za službu provedenou v 12/2012, kterou jsem vystavila až v lednu 2013 a eviduji jí tedy v dokladové řadě 2013 a měla bych jí přičíst k příjmům, ze kterých budu uplatňovat paušál.
Nemyslím si, že má paní účetní pravdu, i podle příspěvků, které jsem si přečetla. Faktura nebyla v roce 2012 uhrazena, vlastně nebyla uhrazena ani faktura vystavená v prosinci za listopad, a proto se domnívám, že do příjmů obě tyto faktury nezahrnu, i když použiji paušál. Evidence pohledávek je podle mého názoru povinná pro případ, že bych další rok chtěla přejít na daňovou evidenci. V tom případě bych musela pohledávky z roku 2012 dodanit. Je moje domněnka správná?
Nikde jsem se nedočetla o povinnosti, do kdy má neplátce vystavovat doklady, pokud nedostane platbu v hotovosti, ale následně na účet. Manžel je plátce DPH a tam je mi to jasné, ale co u neplátce. Musím se přiznat, že s DE mám zkušenosti, vedu DE manželovi kvůli DPH a uplatňuji paušál, ale připomínka paní účetní z velké firmy mě trochu rozhodila.
Děkuji za názor.
Petra S.