Jak podnikat - diskuzní fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  
Stran: [1]

Autor Téma: Fakturace za službu následující měsíc po poskytnutí služby  (Přečteno 2765 krát)

petra7

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 10

Dobrý večer,
v roce 2012 jsem začala poskytovat poradenské služby v oblasti kvality na ŽL. Nejsem plátce DPH. Faktury za službu poskytnutou v daném měsíci např. v únoru, vystavuji  až následující měsíc, tzn v březnu, s datem vystavení zpravidla kolem 10. dne v měsíci a se splatností 14 dnů. Paní účetní z jedné firmy mě v souvislosti s tím, že bych ráda uplatnila výdaje paušálem upozornila na to, že  bych faktury měla raději vystavovat k poslednímu dni v měsíci, protože se týkají služby, kterou jsem jim v daném měsíci poskytla. Navíc, mi prý takto chybí v roce  2012 pro zdanění faktura za službu provedenou v 12/2012, kterou jsem vystavila až v lednu 2013 a eviduji jí tedy v dokladové řadě 2013 a měla bych jí přičíst k příjmům, ze kterých budu uplatňovat paušál.

Nemyslím si, že má paní účetní pravdu, i podle příspěvků, které jsem si přečetla. Faktura nebyla v roce 2012 uhrazena, vlastně nebyla uhrazena ani faktura vystavená  v prosinci za listopad, a proto se domnívám, že do příjmů obě tyto faktury nezahrnu, i když použiji paušál. Evidence pohledávek je podle mého názoru povinná pro případ, že bych další rok chtěla přejít na daňovou evidenci. V tom případě bych musela pohledávky z roku 2012 dodanit. Je moje domněnka správná?

Nikde jsem se nedočetla o povinnosti, do kdy má neplátce vystavovat doklady, pokud nedostane platbu v hotovosti, ale následně na účet. Manžel je plátce DPH a tam je mi to jasné, ale co u neplátce. Musím se přiznat, že s DE mám zkušenosti, vedu DE manželovi kvůli DPH a uplatňuji paušál, ale připomínka paní účetní z velké firmy mě trochu rozhodila.

Děkuji za názor.
Petra S.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14919

Dobrý den, paní účetní nemá pravdu, správné jsou Vaše závěry.

Povinnost vystavování dokladů neplátcem upravuje pouze § 31 odst. 14 živnostenského zákona, o jiném předpisu nevím. Doklad o poskytnutí služby vystavujete na žádost zákazníka. Pokud zákazník nežádá, tak ani nemusíte vystavovat.
IP zaznamenána

petra7

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 10

Dobrý den paní Zdeno,

děkuji Vám za odpověď. Přečetla jsem si zmiňované ustanovení a jestli tomu správně rozumím, tak by v mém případě bylo asi správnější vystavovat doklady k poslednímiu dni v měsíci, tj. dle ustanovení živnostenského zákona datum poskytnutí služby, protože službu fakturuji každý měsíc paušální částkou.

Tak teď vůbec nevím, jak bych to vlastně měla s pohledávkami letos. Pokud bych uplatnila paušál z příjmů v roce 2012, tak je to jasné, zdaním příjmy jen ty, co jsem obdržela na účet. Pokud bych se rozhodla přejít na paušál až v roce 2013 a v DP 2012 bych chtěla dodanit pohledávky, tak co je pro mě vlastně pohledávkou?
Jen faktura vystavená v prosinci 2012 za listopad a nebo i faktura vystavená v lednu 2013 za službu poskytnutou v prosinci?  Měla bych evidovat pohledávku v prosinci 2012, protože je za službu poskytnutou v prosinci, i když doklad jsem vystavila až v lednu? Protože kdyby po mě zákazník doklad nechtěl, tak službu jsem poskytla v prosinci 2012  a v tomto období bych asi měla evidovat pohledávku.

Domnívám se, že u neplátců je to na rozdíl od plátců dost nejednoznačné. U plátce na dokladu uvedu DZP a je jasné, do kterého období pohledávka patří. I když teď vlastně nevím. Manžel měl vždy všechny faktury k 31.12. uhrazeny a navíc vystavuje faktury se stejným datem vystavení a DZP, ale co když by vystavil fakturu z DZP do 31.12. až v lednu následujícího roku? Kterého roku je to pak pohledávka? Mám pocit, že se do toho začínám pěkně zamotávat.

Děkuji Vám předem za Váš čas.
Petra S.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 14919

Dobrý večer, paní Petro. Nemyslím si, že byste musela vystavovat faktury k poslednímu dni měsíce. Podle mého názoru záleží hlavně na dohodě s odběratelem, jak bude vystavování faktur oběma stranám vyhovovat, případně na znění uzavřené smlouvy. Živnostenský zákon říká pouze tolik, že na dokladu má být uveden datum poskytnutí služby. To splníte i v případě, že vystavíte fakturu za 2 roky a uvedete na ni, kdy jste službu poskytla:-)

Jestliže nemáte s odběratelem uzavřenou smlouvu, která přesně stanoví den vzniku pohledávky, tak bych se za den vzniku pohledávky dal považovat až ten den, kdy vyčíslíte její výši, tedy den vystavení faktury.
(I když si myslím, že pohledávka vzniká už dnem dodání služeb, u plátců DPH k DUZP. K určitému dni jsem odvedla práci, odběratel by mi měl zaplatit, mám tedy vůči němu pohledávku.)
IP zaznamenána
Stran: [1]