K uplatnění nákladů mohu poradit jen jediné: popadnout všechny doklady a co nejrychleji navštívit daňového poradce, který prostuduje podklady a navrhne vám daňově nejvýhodnější postup. Jde o složitou problematiku, jde o dost peněz a myslím, že se vám těch pár tisíc, které investujete do daňového poradce, vrátí.
Jen stručně a namátkově: pokud chcete uplatnit jako výdaj odpisy hmotného majetku (pravděpodobně budete nemovitost odpisovat po dobu 30 let), pak je třeba nemovitost správně ocenit a to ještě před zahájením pronájmu. Ocenění pak závisí na způsobu, kterým jste majetek získal (koupě, výstavba ve vlastní režii, dědictví, dar) a době, která uplynula mezi nabytím nemovitosti a zahájením pronájmu ? více v § 29 zákona o daních z příjmů. Náklady na rekonstrukci vstoupí do ocenění majetku, faktury klidně mohou být starší. Náklady se vám ale budou vracet jen pomalu, formou odpisů. Po zahájení pronájmu (a můžete pronajímat třeba jen 1 m2) už je šance dostat některé výdaje, které nebyly vynaloženy na technické zhodnocení, do daňových výdajů rovnou v plné výši.
Správně byste měl svému FÚ do 30 dnů od zahájení pronájmu oznámit, že budete pobírat příjmy podrobené dani. Někdo oznámí, někdo zapomene:-)
Příjmy z pronájmu přiznáte a daň budete platit až po skončení roku. Přiznání se podává do 31. března následujícího roku, pokud si najmete daňového poradce, tak si prodloužíte termín až do 30. června. Z příjmů z pronájmu se neodvádí zdravotní, ani sociální pojištění (alespoň zatím).