Jak podnikat - diskuzní fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  
Stran: [1]

Autor Téma: Evidence příjmů  (Přečteno 2444 krát)

mirek11

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 3
Evidence příjmů
« kdy: Leden 29, 2013 »

Dobrý den,
Přečetl jsem několik příspěvků v tomto fóru a začínám mít trochu zmatek ze všech odpovědí, proto bych si to rád ujasnil a věřím, že odpovědi na mé dotazy se budou hodit i dalším začínajícím podnikatelům.

Začínám podnikat na internetu, předmětem podnikání jsou služby pro koncové zákazníky (nepodnikatele). Platit budou na bankovní účet, případně Paypal.
Pro daně budu chtít uplatňovat paušální výdaje. Pokud tedy doposud všemu správně rozumím, měl bych vést: 1) evidenci příjmů a pohledávek (pohledávky pravděpodobně nebudu mít), nic více.

2) Evidence příjmu:
Stačí vést např. v Excelu seznam, ve kterém uvedu datum, předmět příjmu a částku? Pokud mám koncové zákazníky, kteří nechtějí doklad, jsem povinen vést nějaké doklady (faktury) pro jednotlivé příjmy?
Přemýšlím už dopředu, když na konci roku 2013 si vyjedu roční výpis z bankovního účtu, bude stačit k jednotlivým příjmovým položkám na bankovním účtu např. napsat číslo příjmu z excelkovského seznamu?

3) Pokud bych se pro lepší přehlednost, rozhodl vydávat faktury, mohu ji vydat zpětně po zaplacení částky? Jedná se mi o to, pokud se dohodnu s koncovým zákazníkem na službě a on cenu uhradí na můj bankovní účet a nepožaduje doklad, pak obchod je uzavřen a je tedy vůbec možné vystavit nějaký doklad a vést nějaký doklad pro potvrzení příjmu? ( Opět se vracím na začátek, stačí úvést tuto platbu pod číslem, datem, předmětem a částkou do evidence příjmů např. v Excelu?).

Snažil jsem se laicky nějak obsáhle vyjádřit, snad je to k pochopení a za případnou odpověd děkuji.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15045
Evidence příjmů
« Odpověď #1 kdy: Leden 29, 2013 »

1) Ano.

2) Stačí seznam v Excelu s uvedením data, předmětu příjmu a částky. Nebo seznam v Excelu, ve kterém uvedete jen součty příjmů za určité období, týden, měsíc, čtvrtletí, abyste to nemusel vypisovat položku po položce (záleží na tom, kolik jich bude). Nebo neuděláte ani ten seznam, vysčítáte si na kalkulačce příjmy podle výpisu z BÚ nebo z PayPalu, a součet zapíšete do daňového přiznání. Případná kontrola si to může přepočítat:-) Archivované výpisy z účtů jsou také evidencí, jenom jí už někdo udělal za Vás.

Jestliže zákazníci nepožadují žádný doklad, tak jej nemusíte vystavit. Povinnosti ohledně vystavování dokladů upravuje živnostenský zákon v § 31 odst. 14, podle kterého jste povinen vydat doklad o prodeji zboží či poskytnutí služby pouze na žádost zákazníka. (Pokud by odběratelé vyžadovali doklad, tak byste na něj měl uvést své jméno a příjmení, IČ, datum a prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží či služby a cenu).

3) Faktury můžete vystavovat i po zaplacení. Pokud je zákazníci nevyžadují, tak je to zbytečná práce.
IP zaznamenána

mirek11

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 3
Evidence příjmů
« Odpověď #2 kdy: Leden 29, 2013 »

Děkuji vám za odpověd, Zdeno.

Nejdi mi stále na rozum, že nepotřebuji žádné doklady k prokázání příjmu. I zde na webu na hlavní straně je uvedeno, že pro příjem je potřeba uchovávat doklady. Dále už to ale není pořádně rozvedeno, co platí pouze pro evidenci příjmů (ne daňovou evidenci).
1) Nebude pak třeba i divné, pokud bude např. 5 klientů chtít vystavit doklad, vystavím tedy 5 dokladů a dalších např. 90 přijatých položek nebudu mít podloženo, pouze na výpisu z bankovního účtu? Co pak např. se stornem, vrácením platby (stačí tedy napsat příjem se záporným znaménkem do Excelu a pak v ročním výpisu to nějak označit)?
2) Opravdu není zákoně podchycena nutnost podnikatele evidovat příjem pomocí dokladu?

Omlouvám se, za případné opakujícíc se dotazy, ale opravdu se chci ujistit. Děkuji za případné odpovědi.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15045
Evidence příjmů
« Odpověď #3 kdy: Leden 30, 2013 »

Pokud budete muset prokazovat příjmy (ale pochybuji, FÚ paušalisty nekontroluje), tak je prokážete výpisem z účtu, to je doklad o přijetí peněz, tedy o příjmu. Vystavená faktura nic neprokazuje. Uvedla jsem odkaz na ustanovení živnostenského zákona, podle kterého jste povinen vystavit doklad na vyžádání, nikoliv automaticky každému na všechno. Nebude tedy nic divného na tom, že vystavíte doklad pouze pěti klientům ze sta.
Storno zakázky a vrácení platby lze zapsat se záporným znaménkem, můžete zapsat v Excelu červeným písmem a tím budete mít označeno.
IP zaznamenána

mirek11

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 3
Evidence příjmů
« Odpověď #4 kdy: Leden 31, 2013 »

Moc vám děkuji, Zdeno.
IP zaznamenána

krestan

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 5
Evidence příjmů
« Odpověď #5 kdy: Leden 31, 2013 »

Dobrý den.
Platí výše popsané i pro prodej zboží formou eshopu? Vzdávám faktury automaticky ke každé objednávce,při platbě v hotovosti dávám paragon.Lze tedy např. Měsíčně sečíst příjmy bankou a hotově a zapsat do DE příjem -prodej zboží listopad 12000,-?
Ještě jeden dotaz, prodávám i na Slovensko na dobírku nebo platbu předem na účet v eur.
Faktury vedu ve stejně číselné řadě s ostatními vydanými ,tedy v kč i v eur ,je to tak v pořádku?
Děkuji za odpověď.
IP zaznamenána

Zdena

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 15045
Evidence příjmů
« Odpověď #6 kdy: Leden 31, 2013 »

Výše uvedené platí i pro prodej zboží v eshopu. Některé eshopy přikládají do balíčku paragon bez ohledu na formu úhrady. Požadavek na vystavení faktury může zákazník zadat v objednávkovém formuláři.

Příjmy za delší období můžete sčítat a zapsat je do DE jedním řádkem. Já zapisuji výpisy z účtu po jednotlivých položkách, hotovostní příjmy či výdaje shodného charakteru sčítám.

Faktury v EUR i v Kč můžete vést v jedné číselné řadě.
IP zaznamenána
Stran: [1]