Témata > Doklady

Faktury a doklady - Jak podnikat

(1/3) > >>

Jana Konečná:
Viz
http://www.jakpodnikat.cz/faktury-doklady.php

Verca:
Dobrý den,
 jsem v podnikání nováček a tak mám dotaz ohledně evidence dokladů. Slyšela jsem, že bych měla nejprve shromážit paragony, zapsat je jako  výdajové doklady ,  přečíslovat je- např. V1, V2, .. Pak teprve pod těmito čísly je zanést do daňové evidence, je to tak? Musím vypisovat příjmový doklad při přijetí peněz na bankovní účet, pokud to nemohu doložit fakturou ?
( např. členské příspěvky )  Jak nejlépe uchovat doklady pro případnou kontrolu? Má být doklady spjaty s paragony, kterých se týkají?
Předem děkuji za odpověď

Zdena:
Pro vedení daňové evidence nejsou stanovena žádná pevná pravidla, každý ji může vést tak, jak mu to vyhovuje. Důležité je, aby se ve své evidenci vyznal a dokázal zodpovědět případné dotazy správce daně. Dle zákona o daních z příjmů má DE obsahovat údaje o příjmech a výdajích a to v takovém členění, aby bylo možné zjistit základ daně. Dále má obsahovat údaje o majetku a závazcích. Nikde vám není uložena povinnost číslovat doklady, můžete si na ně třeba malovat kytičky, nebo berušky, ale číslování je docela zažitým a osvědčeným způsobem označování dokladů:-)
Příjmovým dokladem při přijetí peněz na účet v bance je výpis z běžného účtu, žádný další doklad už nevypisujte. S absencí vystavené faktury si nelámejte hlavu, faktury se opravdu nemusejí vystavovat vždy a na všechno.
Jak si povedete hotovostní výdaje je jen na vás. Můžete je evidovat jednotlivě a nemusíte ke každému paragonu vypisovat výdajový pokladní doklad,  stačí paragon očíslovat a zanést do DE. Také můžete použít souhrnný doklad u příjmů či výdajů stejného charakteru. Období, za které vystavíte souhrnný doklad, volíte sama podle svých potřeb. Například útržky složenek za platby SP a ZP podnikatelů letos už v průběhu roku neeviduji, dávám je stranou a konci roku udělám jeden souhrnný výdajový doklad . Také záleží na tom, jakým způsobem zpracováváte DE, zda máte nějaký program, nebo tabulku v Excelu, nebo zapisujete ručně. Při použití účetního programu je mnohdy daleko rychlejší nadatlovat  doklady stejného charakteru (měním jen datum, číslo dokladu a částku, vše ostatní kopíruji) jednotlivě, než je pracně sborníkovat. Pokud zapisujete do tabulky, nebo ručně, pak je výhodnější šetřit řádky a příjmy či výdaje stejného druhu (například provozní režie) čas od času zanést do daňové evidence pod souhrnným dokladem.
Doklady uchovávám tak, že je lepím na papíry formátu A 4 a zakládám do šanonu, nebo desek. Už jsem se ale setkala i s tím, že byly očíslované paragony sešité sešívačkou a hozené v igelitovém pytlíku.

roman 0311:
Dobrý den,vedu DE a jsem plátce DPH. Jak mám postupovat v případě,když na konci roku vystavím FA omylem dvakrát a všimnu si toho až v roce následujícím. V roce vystavení duplicitní FA zaplatím dvakrát DPH a v následujícím roce mohu uplatnit DPH u duplicitní FA? Mám poté udělat storno duplicitní FA ? Děkuji Novotná

Zdena:
Ano, duplicitní fakturu vystornujte a podejte dodatečné přiznání k DPH.

Navigace

[0] Seznam témat

[#] Další strana

Přejít na plnou verzi